מהו טיפול ממוקד רגשות?

טיפול ממוקד רגשות הוא טיפול פסיכולוגי חווייתי שפותח על ידי פרופ' לסלי גרינברג מאוניברסיטת יורק שבטורונטו, קנדה, בשנות ה-80 וה-90, בשיתוף עם פרופ' לורה רייס ופרופ' רוברט אליוט (לטיפול אישי) ועם ד"ר סו ג'ונסון (לטיפול זוגי).  הטיפול נבנה בהדרגה מתוך מחקרים שבדקו תהליכי שינוי מרכזיים המתרחשים במהלך טיפול, וממשיך להתפתח עד היום.  

 

טיפול ממוקד רגשות יוצא מתוך הנחה שרגש (emotion) הינו משאב מרכזי והכרחי בתפקוד אנושי, לכן חשוב להקשיב לרגשות, לקבל אותם, ולעבוד אתם באופן ישיר במהלך הטיפול (להבדיל מלנסות להימנע מהם, לעצור אותם, או להתעלם מהם).  רגשות קשורים לצרכים הבסיסיים שלנו ועוזרים לנו להגיב ביעילות למה שקורה סביבנו כדי שהצרכים יקבלו מענה.  למשל, כאשר מישהו מפר את הגבולות שלנו, כעס הוא תגובה רגשית חשובה המארגנת אותנו להתקומם, למחות, ולהגן על הגבולות שלנו.  לאנשים שמפחדים מהכעס שלהם ונמנעים ממנו קשה להתעמת, להיות אסרטיביים, ולהציב גבולות.  באותו אופן, פחד עוזר לנו להתמודד עם איום ומארגן אותנו לברוח או לתקוף את הגורם המאיים.  עצב בא כתגובה לאובדן ומכוון אותנו לחפש נחמה. 

 

מטרה מרכזית ב-EFT היא לעזור למטופלים לפתח מודעות גבוהה יותר לרגשות שלהם כדי שיוכלו להשתמש במידע הטמון בהם, וכדי לאפשר לרגש להדריך אותם.  בהרבה מקרים, קשיים רגשיים נובעים מכך שאנשים חיים בניתוק מרגשותיהם, ולכן הם אינם יכולים לנהל את החיים למען רווחתם הנפשית.  בטיפול EFT  מטופלים לומדים לקבל את רגשותיהם, להתבונן בהם, ולהבין את משמעותם כדי שיוכלו לפעול בתאום אתם.  לפעמים רגשות מופיעים בצורה עוצמתית מדי ואז צריך לעזור למטופלים ללמוד לווסת אותם על מנת שיוכלו להקשיב להם.  ולפעמים אנשים סובלים מרגשות מאד כואבים כמו בושה או פחד, שחוזרים ומופיעים בכל מיני סיטואציות שונות, לרוב כתוצאה מחוויות חיים קשות כמו אובדן או התעללות.  רגשות אלו אינם אדפטיביים, ומטרת הטיפול היא לשנותם.

 

כיצד משנים רגשות כואבים שאינם אדפטיביים?  

טיפול EFT עוזר למטופלים להבחין בין רגש עליו אפשר לסמוך לבין תגובות רגשיות העולות בעקבות חוויות עבר, ושאינן מתאימות בהקשר הנוכחי, ובכך גורמות לתקיעות וסבל.  למשל, כאשר אנשים חווים התקף פאניקה, זה אינו רגש אדפטיבי אלא רגש בעייתי שיש לשנות.  או כאשר אנשים מרגישים פחד מכישלון המונע מהם לקחת סיכונים ומשתק אותם, זה אינו רגש אדפטיבי ויש לשנות אותו.  איך רגשות כאלו משתנים במהלך הטיפול? 

 

"אי אפשר לעזוב מקום לפני שמגיעים אליו" כלומר "כדי לשנות רגשות כואבים צריך קודם כל לחוות אותם."

הנחה מרכזית ב EFT  היא שהדרך הטובה ביותר לשנות רגש היא באמצעות רגש אחר (changing emotion with emotion).  המטרה בטיפול היא להגיע אל הכאב הרגשי העמוק (למשל, זיכרון טראומטי), לגעת בו, לחוות אותו, לקבל אותו, ואז לשנותו באמצעות הפעלה של רגש אחר, אדפטיבי יותר, כמו כעס אסרטיבי (על הדמות שפצעה), או עצב על אובדן (של דמות אימהית תומכת וחמה למשל), או חמלה עצמית.  לדוגמה, אישה שעברה תקיפה מינית, ונושאת על גבה תחושת האשמה-עצמית ובושה, יכולה להיעזר בכך שבעת עיבוד האירוע בטיפול, תחווה כעס כלפי התוקף, וחמלה עצמית, אשר ישנו את האופן שבו היא תופסת את האירוע ואת עצמה.

 

מטפלי EFT  שואפים להיות קשובים למצב הרגשי של כל מטופל/ת בכל רגע ורגע, ומנסים לזהות את מקורות הכאב של המטופל/ת.  אמפתיה, הבנה, תמיכה, הערכה, וקבלה ללא תנאי יוצרות קשר טיפולי בטוח, בו מוכנים המטופלים לגעת ברגשות, זיכרונות, מחשבות, ותחושות גופניות שפחדו מהם, נמנעו מהם, או התעלמו מהם בעבר.  עבודה טיפולית זו, הכוללת גם התנסויות חווייתיות שהמטפל/ת מציע/ה בעקבות בעיות שונות שעולות, מאפשרת למטופלים לעבד את הכאב שלהם בצורה שמביאה לשינוי חיובי, או, במילים של EFT, לטרנספורמציה של הרגש הבעייתי.  

    

מעל הכל, טיפול EFT עוזר לאנשים ללמוד לזהות טוב יותר, לחוות, לחקור, להבין, לשנות, ולנהל בצורה גמישה יותר את רגשותיהם.  כתוצאה מכך, הם נעשים חזקים ומחוסנים יותר, כי הם חיים במגע ישיר יותר עם הרגשות ומסוגלים להפיק מהרגשות את המידע על עצמם ועל העולם מסביבם ולחיות חיים יותר מלאים ומספקים. 

למידע מפורט יותר על טיפול ממוקד רגשות אנא הקלק על לשונית "מאמרים".

פרופ' רוברט אליוט מדבר על סוגים שונים של תגובות רגשיות

ריאיון עם פרופ' לז גרינברג:
מהות, היסטוריה, והתפתחות ה-EFT

סיפור קצר על ביקורת עצמית

סיפור קצר על רגשות 

המכון הישראלי מוכר על-ידי ISEFT

האגודה הבינלאומית לטיפול ממוקד רגשות

11.png